maandag 29 maart 2010

Brede school... Een brede en lange weg afgelegd!

Hola! Bon dia!

En las últimas semanas hemos estado trabajando mucho para nuestra tesis de licenciatura. La hora de la que acaba de adoptar en toda la historia de la "escuela comunitaria" ... ¿Estás listo?!

De laatste weken hebben we al heel wat gewerkt aan onze bachelorproef. Tijd om jullie even mee te nemen in het hele verhaal over 'Brede school'... Zijn jullie er klaar voor?!

Zoals de meesten onder jullie al weten, hebben wij in België het theoretisch deel van onze bachelorproef "Brede school" uitgewerkt. We zochten allerlei informatie op over het onderwerp en verwerkten alles in een visietekst. We maakten ook een vergelijking tussen "Brede school" in Vlaanderen en in Spanje. Tijdens ons verblijf hier, was het de bedoeling om na te gaan wat er allemaal leeft rond "Brede school" hier in Barcelona, in Spanje.

Eerst en vooral gingen we op zoek naar een school voor onze BP uit te voeren. Dit was als het ware een helse tocht... Normaal gezien zou onze coördinator op de hoogte gebracht zijn, maar wij hadden eerder het gevoel dat dit niet zo was. De school waar wij onze gewone stage uitvoerden, wist niets van een BP en kon ons dus ook niet helpen. Wij gingen zelf op zoek naar een andere school... Maar een school zelf contacteren mocht niet, aangezien alles via onze coördinator moest verlopen. Best wel enerverend op sommige momenten. Vooral als er geen schot in de zaak komt! Nadat we het lange wachten wat beu werden, hebben wij dan toch het heft in eigen handen genomen.

Uiteindelijk kwamen we via onze vervangopdracht BuO voor het vak didactiek, terecht in een school voor bijzonder onderwijs, "Fundació Integració El niu E.I.R". Eerst maakten we een omgevingsanalyse van de school. Daar staat onder andere het volgende in: uitleg afkorting E.I.R, diensten die de school aanbiedt, korte beginsituatie van de school,... Tijdens onze eerste uitstap naar het zwembad, begon er een lichtje te branden. Wat als wij nu eens iets doen in het thema van de wekelijkse uitstap naar het zwembad? Na een goed gesprek met onze promotor, Liv Colonne, konden wij weer goed aan de slag. Zij vertelde haar mening over ons idee en stuurde ons ook bij, zodat we zeker het thema "Brede school" niet uit het oog zouden verliezen. Na lang nadenken over mogelijke partners, kozen Isaline en ik ervoor om met de ouders te werken. Of tenminste om hen als mogelijke partner te betrekken in de samenwerking met het zwembad. Ons idee was het volgende: Wij willen enkele ouders, één of meerdere keren per maand, betrekken in de uitstap naar het zwembad. Daar voeren zij samen met de jongste kinderen activiteiten uit in het water. Deze activiteiten gieten wij in de vorm van een zwembox, dat tevens ons didactisch werkstuk wordt. Allemaal goed en wel die ideeën, dus aan de slag er mee.

We contacteerden de school en lichtten deze over onze ideeën. We hadden met hen al gesproken over het concept "Brede school" en uit dit gesprek bleek dat zij zelf ook al heel wat linken hadden met de buurt zoals een samenwerking met een andere school om de speelplaats te delen, gemeenschapsfeesten in de verschillende parken,... Nadat de school over onze plannen gehoord hadden, konden wij aan de slag gaan. Onze zwembox bestaat enerzijds uit spelmateriaal zoals een zwemband, een hengel, eendjes, een balletje,... en anderzijds uit verschillende activiteitenkaarten die onderverdeeld zijn in groepen: met materiaal, zonder materiaal, met een persoon. Bij het maken van deze box, kwam onze creativiteit ons goed van pas. Als je weet dat we hier geen printer hebt, dan kun je u ook wel inbeelden dat wij alles moesten zelf schrijven en tekenen. Maar al zeg ik het zelf, het is ons aardig gelukt. Oordeel zelf maar...


Het zwembad maakte er geen probleem van dat we enkele ouders zouden vragen om mee te komen naar het zwembad. Er was slechts een voorwaarde en die was dat het er niet te veel zouden zijn, omdat er anders plaatsgebrek zou ontstaan. De school wil mee werken, het zwembad is bereid ouders toe te laten, nu alleen nog de ouders contacteren en overtuigen! We stelden een brief op in het Catalaans waarin wij onszelf als studenten voorstelden, wat we hier in Barcelona kwamen doen. We legden ook onze BP 'eenvoudig' uit en we nodigden hen uit om mee te komen naar het zwembad, een eerste try - out op 6 april 2010, waarbij wij hen zullen ondersteunen en uitleggen hoe ze met de zwembox kunnen werken. Tot nu toe liet de school weten dat er al ouders geïnteresseerd zijn om mee te komen. De enige moeilijkheid die wij in de samenwerking met de ouders kunnen ondervinden, is het probleem dat de meeste ouders gaan werken en dus niet altijd vrij zijn op dinsdagvoormiddag, wanneer de uitstap naar het zwembad plaats vindt. De enige 'zorg' van de school, was het feit dat wij hier niet lang meer blijven.. Wat moeten zij doen nadat wij terug naar België vertrokken zijn? Daar hebben wij het volgende op gevonden: We laten in de school de zwembox achter EN we schrijven op papier neer welke stappen zij nog kunnen zetten om de samenwerking ten eerste staande te houden en ten tweede uit te breiden. Er moet aan veel praktische dingen gedacht worden zoals: datums, verdeling ouders,... Wij willen de school niet 'alleen' achter laten met het project en hopen dat ze met deze hulp ons idee verder kunnen uitwerken!

Op dit moment zijn wij bezig met het herwerken van de visietekst, het schrijven van een reflectie op de theorie vanuit onze praktijk, het maken van good practice,... Druk in de weer zoals je kan horen!

Toch proberen wij zoveel mogelijk te genieten van onze resterende tijd hier, want het gaat immers heel snel. Nog 11 dagen en wij betreden terug de Belgische bodem...

3 opmerkingen:

  1. Wat hebben jullie al veel gewerkt, hopelijk zullen de ouders en de school iets hebben aan jullie uitgewerkt project. Misschien komt het nog wel eens van pas hier in het belgische onderwijs? Ma en pa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja er is al heel wat tijd en moeite in gekropen.
    Onze knip- en plakkunsten komen ons goed van pas!
    Deze koffer laten wij hier achter op de school, dus hebben wij geen exemplaar om in België te maken. Momenteel zijn wij bezig met een draaiboek (te ingewikkeld om kort uit te leggen), ook op een originele manier... SPANNEND! Daar volgen zeker ook nog foto's van. Dit kunnen we wel meenemen naar België.

    BeantwoordenVerwijderen